BEREID UW WINKEL VOOR OP DE SOLDEN

De zomersolden zijn om de hoek. Dit betekent een toename in verkoop en winkelverkeer en weken van intensief werk. Het wordt wel gecompenseerd door een hoge winst aan het einde van deze waanzinnige periode. Voorkom totale chaos door uw winkel goed voor te bereiden op deze periode. Het eerste wat u moet doen voordat de solden beginnen, is het inventariseren van welke producten u op voorraad heeft en hoeveel korting u gaat toepassen op uw producten. Mocht u nog niet beschikken over een computer, dan zou u dit handmatig moeten doen. Begin met hogere korting op producten waarvan u minder heeft verkocht. Houd wel rekening met de tweede afprijzing en de laatste afprijzing.
Tijdens deze bijzondere dagen moet uw winkel vooral opvallen. Om dit te bereiken dient uw winkel in het teken te staan van de solden. Maak hierbij goed gebruik van visual merchandising. Het is natuurlijk dé tijd om effectief uw boodschap te communiceren aan voorbijgangers en uw klanten. Borden en posters zijn gedurende deze drukke periode hiervoor een belangrijk instrument. Geef goed aan welke producten zijn afgeprijsd en hoeveel korting men krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruiken van opvallende etikethouders.
De verlichting en uw etalage
Maak goed gebruik van de juiste verlichting door bijvoorbeeld met spotlights de aandacht te richten op producten of zones die u wilt uitlichten.
Een andere manier om bepaalde producten of zones uit te lichten, is door een verhoging te gebruiken zoals een podium waardoor deze producten extra opvallen.
Uw etalage, uw stille verkoper, is een ander element waar speciale aandacht aan moet worden geschonken. Focus hier op de producten met korting zonder af te wijken van de lijn die u normaal gesproken aanhoudt in uw winkel. Leg daarbij wel extra nadruk op de afprijzing (de prijs voor en na de toegepaste korting).
Hiermee nodigt u klanten uit om uw winkel binnen te treden om de desbetreffende artikelen met hoge korting aan te schaffen.
Welke optie u ook kiest, het is belangrijk dat uw etalage duidelijk weergeeft in welke etappe van de solden u zit. Gaat het om de eerste of de laatste afprijzing? Meestal beginnen de solden met de eerste afprijzing die geleidelijk wordt verhoogd. Een goede planning helpt u om het maximale uit deze waanzinnige periode te halen.
Als laatste tip geven we u mee dat het belangrijk is om voordat deze periode begint dit te communiceren aan uw klanten. U kunt dit persoonlijk doen, via Social Media en uw website.
Team Retif
Google+