Ontdek wat geurmarketing voor uw bedrijf kan betekenen

U zult u vast en zeker afvragen waarom men voor geurmarketing kiest. De reden hiervoor is dat wat we waarnemen via ons reukvermogen, in ons geheugen gegrift blijft staan. Volgens een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Rockefeller herinnert de mens 1% van wat hij aanraakt, 5% van wat hij ziet, 15% van wat hij proeft en 35% van wat hij ruikt.
Met geuren trachten we een emotionele band met de consument te creëren. Om de consument te laten denken aan een merk, is het belangrijk om een bepaalde sfeer te scheppen waarmee hij zich kan identificeren en betrokken voelt. Bijvoorbeeld door het gebruik van vanillegeur of in kledingwinkels de geur van pas gewassen katoen. In schoenenwinkels zal juist de geur van leer worden gebruikt aangezien dit in verband wordt gebracht met kwaliteit. Het is tevens belangrijk dat de geuren in overeenstemming zijn met de kleuren en de muziek die in winkels worden gebruikt. Aan al deze details moet aandacht worden besteed, om te voorkomen dat een bepaalde geur onaangename gevoelens oproept bij de klant.
Hoe bereikt u dat uw winkel een unieke geur heeft?
Er bestaan diverse accessoires en middelen, zoals luchtverfrissers en wierook, die geschikt zijn om een hele ruimte te aromatiseren. U kunt deze accessoires op strategische plekken plaatsen zoals in paskamers en bij kassa’s. U kunt ook denken aan vazen of decoratieve schaaltjes met potpourri welke op lamellenwanden of op etagères kunnen worden geplaatst. Een ander detail dat ervoor zorgt dat uw klanten met uw merk naar huis gaan, is het aromatiseren van kraftzakken en verpakkingen.
Tevens moet rekening worden gehouden met de sterkte van de geur zodat de consument niet wordt overweldigd. Een goed voorbeeld hiervan is de toxische omgeving die ooit ontstond op de parfumafdeling van het beroemde warenhuis Harrods, toen verschillende parfums gelijktijdig werden getest.
Mocht de winkel zich in een afgesloten ruimte, zoals een winkelcentrum bevinden, dient de geur minder sterk te zijn dan in een open ruimte. Ook moet er aandacht worden geschonken aan de aangrenzende ondernemingen. De geuren die uw buren gebruiken kunnen immers sterk contrasteren met de geuren van uw eigen zaak en vice versa.
De geuren blijven langdurig vastgenageld in ons geheugen en kunnen in een paar seconden meer herinneringen losmaken dan beelden of kleuren.
Bij Retif raden we u dan ook aan om deze tips te volgen bij het toepassen van deze nieuwe manier van marketing die er voor zorgt dat uw merk niet geurloos en onopgemerkt blijft.
Team Retif!
Google+